Přestože je tokijská společnost NSK Ltd. (burzovní index TOKYO:6471) japonská jednička a světová trojka ve výrobě ložisek, přenechává světla reflektorů svým zákazníkům, předním světovým automobilkám. Pracujeme mimo scénu, ale zákazníci na společnost NSK spoléhají kvůli nepřekonatelné životnosti, spolehlivosti, odolnosti jejích produktů, a také kvůli jejich šetrnosti vůči životnímu prostředí, přesně v duchu firemního sloganu „Motion and Control – Pohyb a řízení.” Výsledkem tohoto úsilí v roce 2014 bylo i několik významných inovací, z nichž dvě jsou uvedeny dále.
Nejprve některé nepříliš známé skutečnosti. Nikdy je nevidíte ani to není záměrem. Ale ve vašem automobilu pracuje 100 až 150 ložisek v motoru, převodovce, v kolech a klimatizaci. Všechno co se pohybuje, potřebuje ložiska, která dodává společnost NSK. Čím lépe pracují, tím vaše vozidlo účinněji využívá palivo a má delší životnost. Proto jsou inovace společnosti NSK tak důležité.
Nový mezník v oblasti bezpečnosti
Při tom jak se výrobci automobilů odklánějí od hydraulických posilovačů k elektronickým, musí splňovat vysoké nároky zákazníků v oblasti bezpečnosti a citlivosti. V roce 2014 přišla NSK s novinkou v podobě elektronického systému řízení výkonu (Electronic Power Steering – EPS) pro kompaktní automobily.
V souladu s normou ISO 26262 nový systém využívá polovodiče a polovodičová relé bez mechanických kontaktů. Díky tomu se společnosti NSK podařilo vytvořit kompaktnější a lehčí produkt, zmenšit velikost chladících prvků a celkový počet součástek na desce. Díky tomu produkt zaujímá o 10% menší objem oproti nejnovějším konkurenčním produktům a ve srovnání s původním produktem z doby před deseti lety zaujímá dokonce o 45% menší objem a je o 40% lehčí.
Součástí nového produktu je vestavěný snímač úhlového pohybu řízení a také snímače vnitřního točivého momentu, které zajišťují kompatibilitu s řadou těch nejmodernějších a nejvýkonnějších řídicích systémů vozidel. Výsledkem je:
- Větší bezpečnost
- Menší síla řidiče nutná pro ovládání vozidla
- Větší hospodárnost provozu
Společnost NSK pracuje na tom, aby rychle dodala nový systém výrobcům automobilů po celém světě a vytkla si podnikatelský cíl na fiskální rok, který skončí březnem 2016, že v oblasti prodeje EPS utrží 250 miliard jenů (zhruba 2137 milionů amerických dolarů).
S lepšími ložisky je nafta čistší
Otázka životního prostředí a touha po hospodárnějším využití paliva vedla mnoho zákazníků, zejména v Evropě, k tomu, že přešli v posledních letech na dieselové motory. To naopak bylo výzvou pro výrobce automobilů, aby zlepšili jejich výkon. Kladem je, že nafta nabízí vysokou tepelnou efektivitu a nižší emise CO2. Zápor představují saze s obsahem škodlivých sloučenin dusíků a síry. Kromě toho, že ničí atmosféru, způsobují tyto škodliviny rovněž korozi dílů ventilů motoru. Na tento problém se zaměřili výzkumníci společnosti NSK při vývoji nových ložisek s nízkým třením pro dieselové motory.
Náprava je poháněná vačkou, která otevírá a zavírá ventily motoru. V důsledku toho je ventil vystaven korozivním emisím. Navíc toto agresivní prostředí zvyšuje pravděpodobnost koroze pístů. Pokud toto bereme v úvahu, bylo nutné dosud provádět pro zajištění odolnosti extrémní opatření. Odborníci ze společnosti NSK zjistili, že musí existovat lepší způsob.
Řešení, které má nahradit běžná dvojitá valivá ložiska je ložisko s jednou řadou kuliček, které snižuje tření o 10 procent a tak významně přispívá k vyšší hospodárnosti provozu. Díky pokovení chromem odolnému proti praskání se podařilo také zvýšit životnost a tato ložiska lze navíc instalovat stejným způsobem jako běžná ložiska.
Společnost NSK očekává, že prodej tohoto nového produktu přinese tržby ve výši 1,5 miliardy jenů (zhruba 13 milionů amerických dolarů) do roku 2019.
Tento inovativní produkt společnosti NSK je jen malým krokem k čistším motorům a k hospodárnějšímu využívání nafty, jako pohonné hmoty. Každé takové zlepšení ale pomůže k posunu o velký skok vpřed.